11 grudnia 2024 roku Emilia Rola i Norbert Chotnicki przeprowadzili warsztaty w temacie pizzy, będące wprowadzeniem do ułamków dla uczniów klasy czwartej.
Zaczęli warsztaty od pytania: “Czy można podzielić jeden na dwa?”. Spora część uczniów odpowiedziała twierdząco, a jeden uczeń rozwiązał działanie, mówiąc że wynikiem będzie połowa.
Wynik ten zaprezentowali na tablicy za pomocą kół, mających przedstawiać pizzę. Pokazali uczniom czym jest połowa, ćwiartka oraz dwie szóste, w tym samym czasie omawiając zapis ułamków. Dzieci bardzo szybko zrozumiały zasadę i same próbowały dopowiadać do nas, jak zapisać dany ułamek. Dla przećwiczenia tej umiejętności każda para uczniów dostała zadanie do wykonania.
W celu przeprowadzenia kolejnej aktywności przeniesiono zajęcia na dywan, gdzie wykorzystano koła ułamkowe do rywalizacji w grupach.Po powrocie do stolików w ruch poszły pieczątki, dzięki czemu uczniowie mogli ponownie przećwiczyć zapisywanie ułamków na podstawie obrazków. W tej części zastosowaliśmy ocenę koleżeńską.
Następnie użyto karty pracy autorstwa Inspire Math Matematyka, która miała być pomocą w naszym głównym projekcie. Uczniowie rozszerzali ułamki, zamalowując takie same części pizzy, jednak nie nadaliśmy temu nazwy oraz nie rozwinęliśmy tego tematu.
Główną atrakcją była aktywność inspirowana projektem Inspire Math Matematyka. Członkowie naszego Koła przygotowali dla uczniów wiele kreatywnych materiałów, kredek oraz papierowych talerzyków, które uczniowie zamienili w swoją wymyśloną pizzę. Uczestnicy kładli składniki jedynie na ułamku pizzy, a następnie zapisywali to w swoim przepisie. Na koniec uczniowie mogli włożyć swoje prace do pudełek od pizzy.
Ostatnią aktywnością było wybranie dwóch przepisów, które odtworzyliśmy, kładąc składniki na prawdziwe pizze. Warsztaty skończyły się jedzeniem przygotowanych dań.
Uczniowie przyznali, że dobrze się bawili i chętnie wrócą do nas na kolejne wydarzenia.