Często słyszy się, iż do efektywnej nauki potrzebujemy spokojnego i stałego miejsca. Okazuje się, że niekoniecznie jest to prawda. Przeprowadzone badania pokazują, iż zmiana otoczenia podczas powtarzania i przyswajania wiedzy pozwala na osiągnięcie lepszych rezultatów. Ten fenomen do tej pory nie został wyjaśniony. Może być to związane z tworzeniem skojarzeń między informacjami a miejscami, w których o nich przeczytaliśmy czy usłyszeliśmy.
Nowe otoczenie dostarcza nam nowych bodźców, a dzięki temu jesteśmy w stanie zapamiętać więcej. Zastosowanie tej metody okazuje się przydatne nawet, gdy przyswoiliśmy sobie jakiś zakres materiału. Zmiana miejsca nauki jest swego rodzaju zabezpieczeniem przed zapomnieniem go. Warto przetestować tę metodę, bo może przynieść ona świetne rezultaty – więcej przyswojonego materiału i lepiej utrwaloną wiedzę. Nie potrzebujemy diametralnej zmiany otoczenia, nie musimy wyjeżdżać na wakacje do innej części kraju – wystarczy raz nauka w pokoju czy na tarasie, a innym razem w parku.
Naukowcy nie są nadal przekonani, jak wpływa muzyka na efekty uczenia się. Część osób bardzo lubi jej towarzystwo, inni nie potrafią się skupić. Niektórzy twierdzą, że muzyka również może być dodatkowym bodźcem ułatwiającym zapamiętywanie. Słyszenie tych samych dźwięków, które towarzyszyły nam podczas nauki, ma pozytywny wpływ na wynik egzaminu. A w innych sytuacjach? Sprawa nadal nie jest jasna…
A więc, jak widać, warto zmieniać miejsce swej nauki i eksperymentować z bodźcami w najbliższym otoczeniu – może uda Ci się odkryć jakieś ciekawe miejsce w Twojej okolicy? Powodzenia!
Na koniec chcielibyśmy Wam serdecznie podziękować za Waszą obecność podczas cyklu wpisów dotyczących metod nauki. Udanych wakacji!
Alicja Mueller